Соціальна компетентність
здатність
особистості продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді,
виконувати різні ролі та функції у колективі
Термін «компетентність» є
вихідна основа «compete», що означає «знати»,
«досягати», «вміти», «відповідати»
Сутність соціальної компетентності:
«Знати» - знання, необхідні
для здійснення соціальних технологій; цінності, які скеровують використання
знань та вмінь;
«Вміти» - означає не лише способи
реалізації знань, а й вміння особистості вільного та свідомого самовизначення
як у внутрішньому духовному досвіді, так і у зовнішній соціальній дійсності;
«Досягти» - вміння здійснювати поставлені цілі в рамках
закону, моралі, культури;
«Відповідати» - діяльність та поведінка
особистості відповідають вимогам, які висувають до особистості держава, соціум,
родина, фах тощо. Така відповідальність
проявляється у вмінні особистості здійснювати свої обов’язки, права,
повноваження на відповідному соціальному та культурному рівнях.
Соціальну компетентність умовно можна розділити на 2
частини:
1) це те, що усвідомлено особистістю, прийнято ним
внаслідок роздумів, розуміння, співвідношення;
2) це те, що засвоєно особистістю на рівні стереотипів
та прийнято як керівництво до дії.
Фактори, які впливають на
розвиток соціальної компетентності:
-
сімейна ситуація;
-
умови
саморозкриття і саморозвитку;
-
життєві труднощі;
-
досвід здолання
перших особистісних проблем та життєвих ускладнень;
-
оточення.
Компоненти соціальної компетентності :
1) когнитивно-мотиваційний
компонент – передбачає наявність знань, соціальних уявлень та системи
цінностей особистості; соціальний інтелект, дивергентне мислення, творчий
пошук, планування власного життєвого сценарію, знання життєвих криз, розуміння
соціальної дійсності, обрання фаху тощо;
2) рефлексивний компонент – розуміє під
собою психічну саморегуляцію, керування почуттями, психосексуальну грамотність,
самостійність, розуміння соціальних ролей, вміння відчувати нюанси соціальної
ситуації, розв’язувати проблемні ситуації, відповідальність;
3) операційно-технологічний
компонент – характеризується наявністю певного соціального досвіду, навичок
ефективної взаємодії з соціумом, вміння діяти адекватно ситуації, розмаїття
технік поведінки, виконання соціальних ролей, вміння виходити з конфліктної
ситуації тощо.
Підґрунтям соціальной
компетентності є під компоненти, або ключові компетентності:
- комунікативна компетентність
(вміння будувати стосунки з іншими людьми, виступати перед аудиторією, вміння
вербалізації думки);
- інтелектуальна компетентність
(достатній рівень соціального інтелекта, який надає змогу орієтуватись та
взаємодіяти з соціумом (виключення психічних розладів та патологій),
інтелектуальна лабільність тощо);
- побутова компетентність
(володіння елементарними навичками побутового обіходу (готування їжі, прання,
прибирання, знання гігієнічно-санітарних норм, техніки безпеки при роботі з
струмовими, газовими приладами тощо));
-громадянська компетентність (знання основ
економічних законів та правових норм);
- моральна компетентність (наявність
невикривлених ціннісних орієнтацій);
- екстремальна компетентність (поведінка
адекватна ситуації, або нормальна реакція на ненормальні події);
- професійна /учнівська компетентність (вміння
самостійно опановувати новий навчальний матеріал, поповнювати професійні знання
та тягнутись до професійного самоудосконалення).
Немає коментарів:
Дописати коментар