Виступ Соціальна компетентність



Соціальна компетентність
здатність особистості продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі
Термін «компетентність» є вихідна основа «compete», що означає «знати», «досягати», «вміти», «відповідати»
Сутність соціальної компетентності:
«Знати» -  знання, необхідні для здійснення соціальних технологій; цінності, які скеровують використання знань та вмінь;
«Вміти» -  означає не лише способи реалізації знань, а й вміння особистості вільного та свідомого самовизначення як у внутрішньому духовному досвіді, так і у зовнішній соціальній дійсності;
«Досягти» -  вміння здійснювати поставлені цілі в рамках закону, моралі, культури;
«Відповідати» -  діяльність та поведінка особистості відповідають вимогам, які висувають до особистості держава, соціум, родина, фах тощо. Така відповідальність проявляється у вмінні особистості здійснювати свої обов’язки, права, повноваження на відповідному соціальному та культурному рівнях.
Соціальну компетентність умовно можна розділити на 2 частини:
1) це те, що усвідомлено особистістю, прийнято ним внаслідок роздумів, розуміння, співвідношення;
2) це те, що засвоєно особистістю на рівні стереотипів та прийнято як керівництво до дії.
Фактори, які впливають на розвиток соціальної компетентності:
-                     сімейна ситуація;
-                      умови саморозкриття і саморозвитку;
-                      життєві труднощі;
-                      досвід здолання перших особистісних проблем та життєвих ускладнень;
-                     оточення.
Компоненти  соціальної компетентності   :
1) когнитивно-мотиваційний компонент – передбачає наявність знань, соціальних уявлень та системи цінностей особистості; соціальний інтелект, дивергентне мислення, творчий пошук, планування власного життєвого сценарію, знання життєвих криз, розуміння соціальної дійсності, обрання фаху тощо;
2)  рефлексивний компонент – розуміє під собою психічну саморегуляцію, керування почуттями, психосексуальну грамотність, самостійність, розуміння соціальних ролей, вміння відчувати нюанси соціальної ситуації, розв’язувати проблемні ситуації, відповідальність;
3) операційно-технологічний компонент – характеризується наявністю певного соціального досвіду, навичок ефективної взаємодії з соціумом, вміння діяти адекватно ситуації, розмаїття технік поведінки, виконання соціальних ролей, вміння виходити з конфліктної ситуації тощо.
Підґрунтям соціальной компетентності є під компоненти, або ключові компетентності:
- комунікативна компетентність (вміння будувати стосунки з іншими людьми, виступати перед аудиторією, вміння вербалізації думки);
- інтелектуальна компетентність (достатній рівень соціального інтелекта, який надає змогу орієтуватись та взаємодіяти з соціумом (виключення психічних розладів та патологій), інтелектуальна лабільність тощо);
- побутова компетентність (володіння елементарними навичками побутового обіходу (готування їжі, прання, прибирання, знання гігієнічно-санітарних норм, техніки безпеки при роботі з струмовими, газовими приладами тощо));
-громадянська компетентність (знання основ економічних законів та правових норм);
- моральна компетентність (наявність невикривлених ціннісних орієнтацій);
- екстремальна компетентність (поведінка адекватна ситуації, або нормальна реакція на ненормальні події);
- професійна /учнівська компетентність (вміння самостійно опановувати новий навчальний матеріал, поповнювати професійні знання та тягнутись до професійного самоудосконалення).
                    

Немає коментарів:

Дописати коментар