ПРИРОДНИЧО-МAТЕМАТИЧНА ОБДАРОВАНІСТЬ
За
критеріями, що запропоновані вченими для класифікації видів обдарованості, природничо-математична обдарованість належить
до групи академічних.
Природничо-математична обдарованість виявляється в
розумовій діяльності учня у вигляді специфічних здібностей при одержанні і
використанні природничо-математичної інформації.
Природнича обдарованість проявляється в тому, що дитина
виявляє інтерес до навколишнього; цікавиться походженням та призначенням
предметів і явищ, їх класифікацією; уважна до явищ
природи, їх причин і наслідків, намагається експериментувати.
Вони пропонують загальні рекомендації щодо виявлення здібностей до занять
науковою працею як такою. Наприклад, спостерігаючи за учнем, слід
звернути увагу на такі особливості:
– чітко висловлює
думки;
– читає
книги, наукову літературу, випереджаючи шкільну програму;
– виявляє
більші, ніж у звичайних дітей, здібності у користуванні абстрактними поняттями
та увстановленні узагальнень;
– має хорошу моторну координацію, особливо між зоровим та слуховим сприйняттям
(добре фіксуєте, що бачить, і чітко записує те, що чує);
– після
занять любить читати науково-популярні книги та журнали;
– не
впадає у відчай, коли його нові задуми та проекти не підтримують учителі або батьки;
– намагається
зрозуміти причини і сенс подій;
– проводить
багато часу над створенням проектів, конструюванням;
–
любить
обговорювати наукові події, винаходи, часто замислюється над цим.
Математично здібних і
обдарованих дітей характеризує особливе математичне спрямування розуму,
своєрідна схильність знаходити логічний і математичний зміст у багатьох явищах
дійсності, усвідомлювати і сприймати явища навколишнього світу через призму
логічних і математичних категорій і відношень. Було встановлено, що психічну діяльність
обдарованих дітей характеризують такі загальні риси особистості:
·
надзвичайно ранній
прояв високої пізнавальної активності і допитливості, прагнення відкрити і
досліджувати нове;
·
глибока зацікавленість і потреба в узагальненому підході до проблеми,
пошуку і поясненні суті того, що відбувається;
·
швидкість і точність виконання розумових операцій, сформованість навичок
логічного мислення;
·
значна працездатність, висока стійкість уваги і відмінна пам'ять.
Привиявленні
обдарованих дітей більш доцільно використовувати комплексний підхід. При цьому
може бути задіяний широкий спектр
різноманітних методів: різні варіанти методу спостереження за дітьми,спеціальні
психодіагностичні тренінги, експертне оцінювання поведінки дітей учителями,
батьками,вихователями, проведення «пробних» уроків за спеціальними програмами,
а також включення дітейу спеціальні ігрові та предметно орієнтовані заняття,
експертне оцінювання конкретних продуктівтворчої діяльності дітей
професіоналами, організація різних інтелектуальних та предметних
олімпіад,конференцій, спортивних змагань, творчих конкурсів, фестивалів,
оглядів і т. ін., проведення психодіагностичного дослідження з використанням
різних психометричних методик залежно від завдання аналізу конкретного випадку
обдарованості. Тобто, діагностика обдарованості має бути тривалою вчасі та
носити комплексний характер.
Максимальна різноманітність
методів діагностики обдарованості повинна поєднуватися з широкими можливостями
дитини реалізувати свої природні нахили (різні типи шкіл, гуртки, факультативи
і т.д.).
В Україні при роботі з природничо-математично обдарованими дітьми
використовують методи і прийоми, аналогічні для інших видів академічної
обдарованості. Серед них проблемні запитання, побудова гіпотез, прийоми «незавершене рішення», «виділяти найкраще», «запитання – відповідь». Широко
використовують індивідуальні, диференційовані, групові форми роботи, проектні
технології, інтерактивні методи роботи ( «Акваріум», мозковий штурм, «Ажурна
пилка» та ін.), пошуково-дослідницькі, нетрадиційні форми уроків( урок-рольова
гра, урок-подорож, урок-прес-конференція, та інші).
Немає коментарів:
Дописати коментар