Виступ Природничо-математична обдарованість

ПРИРОДНИЧО-МAТЕМАТИЧНА ОБДАРОВАНІСТЬ
За критеріями, що запропоновані  вченими  для класифікації видів обдарованості, природничо-математична обдарованість належить до групи академічних.
Природничо-математична обдарованість виявляється в розумовій діяльності учня у вигляді специфічних здібностей при одержанні і використанні природничо-математичної інформації.
Природнича обдарованість проявляється в тому, що дитина виявляє інтерес до навколишнього; цікавиться походженням та призначенням предметів і явищ, їх класифікацією; уважна до явищ природи, їх причин і наслідків, намагається експериментувати. Вони пропонують загальні рекомендації щодо виявлення здібностей до занять науковою працею як такою. Наприклад, спостерігаючи за учнем, слід звернути увагу на такі особливості:
чітко висловлює думки;
читає книги, наукову літературу, випереджаючи шкільну програму;
виявляє більші, ніж у звичайних дітей, здібності у користуванні абстрактними поняттями та увстановленні узагальнень;
– має хорошу моторну координацію, особливо між зоровим та слуховим сприйняттям (добре фіксуєте, що бачить, і чітко записує те, що чує);
після занять любить читати науково-популярні книги та журнали;
не впадає у відчай, коли його нові задуми та проекти не підтримують учителі або батьки;
намагається зрозуміти причини і сенс подій;
проводить багато часу над створенням проектів, конструюванням;
любить обговорювати наукові події, винаходи, часто замислюється над цим.
Математично здібних і обдарованих дітей характеризує особливе математичне спрямування розуму, своєрідна схильність знаходити логічний і математичний зміст у багатьох явищах дійсності, усвідомлювати і сприймати явища навколишнього світу через призму логічних і математичних категорій і відношень. Було встановлено, що психічну діяльність обдарованих дітей характеризують такі загальні риси особистості:
·         надзвичайно ранній прояв високої пізнавальної активності і допитливості, прагнення відкрити і досліджувати нове;
·         глибока зацікавленість і потреба в узагальненому підході до проблеми, пошуку і поясненні суті того, що відбувається;
·         швидкість і точність виконання розумових операцій, сформованість навичок логічного мислення;
·         значна працездатність, висока стійкість уваги і відмінна пам'ять.
Привиявленні обдарованих дітей більш доцільно використовувати комплексний підхід. При цьому може бути задіяний широкий спектр різноманітних методів: різні варіанти методу спостереження за дітьми,спеціальні психодіагностичні тренінги, експертне оцінювання поведінки дітей учителями, батьками,вихователями, проведення «пробних» уроків за спеціальними програмами, а також включення дітейу спеціальні ігрові та предметно орієнтовані заняття, експертне оцінювання конкретних продуктівтворчої діяльності дітей професіоналами, організація різних інтелектуальних та предметних олімпіад,конференцій, спортивних змагань, творчих конкурсів, фестивалів, оглядів і т. ін., проведення психо­діагностичного дослідження з використанням різних психометричних методик залежно від завдання аналізу конкретного випадку обдарованості. Тобто, діагностика обдарованості має бути тривалою вчасі та носити комплексний характер.
Максимальна різноманітність методів діагностики обдарованості повинна поєднуватися з широкими можливостями дитини реалізувати свої природні нахили (різні типи шкіл, гуртки, факультативи і т.д.).
В Україні при роботі з природничо-математично обдарованими дітьми використовують методи і прийоми, аналогічні для інших видів академічної обдарованості. Серед них проблемні запитання, побудова гіпотез, прийоми «незавершене рішення», «виділяти найкраще», «запитання – відповідь». Широко використовують індивідуальні, диференційовані, групові форми роботи, проектні технології, інтерактивні методи роботи ( «Акваріум», мозковий штурм, «Ажурна пилка» та ін.), пошуково-дослідницькі, нетрадиційні форми уроків( урок-рольова гра, урок-подорож, урок-прес-конференція, та інші).





Немає коментарів:

Дописати коментар